Inbouw van comfort module

Er waren een hoop mensen geïnteresseerd in de comfort module die ik gemaakt heb in mijn auto. ik heb hier voor een bestaande comfort module gekocht van texalarm type A/TO 150 en deze verder uitgebreid. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik te werk ben gegaan, na dat ik de comfort module gekocht had ben ik gaan proberen deze in te bouwen in mijn transporter, na een hoop geknoei ben ik er achter gekomen dat dit niet voldoende was, De ramen van de transporter werken automatisch als de sleutel op het contact staat zodra de sleutel van het contact gehaald word dan gaan de ramen alleen nog maar automatisch naar beneden, en handmatig naar boven. zodra één van de portieren open gaat dan werkt de bediening van de ramen niet meer, je zult dan eerst weer de sleutel op hetcontact moeten zetten.Hier zat dus ook het punt van mijn probleem, ik wou gewoon uit kunnen stappen en de ramen met de afstand bediening van mijn alarm kunnen sluiten mocht ik ze open hebben laten staan

De comfort module van Texalarm

Om dus de ramen d.m.v. het alarm te laten sluiten heb je een aantal gegevens nodig, te weten de totale tijd die het raam nodig heeft om vanuit de onderste stand naar boven te gaan, (dit is ongeveer 7a8 seconden) de comfort module kun je dus een inschakel tijd instellen tussen de 1 en 15 seconden. je moet de signaal draad besturen voor de ramen om ze omhoog te laten gaan dit kun je doen bij de schakelaars ( de groene draad met een wit randje) je moet de geschakelde plus voor zien van een spanning deze kun je boven op de zekering kast vinden (groen verdeel blokje met een zwarte draad met blauw randje. nu is het zelfs zo dat als je via de comfort module de beide draden tegelijk aanstuurt de ramen niet sluiten. dus moet de geschakelde plus eerder geschakeld worden dan de ramen. of zoals ik het heb gedaan de signaal naar de sluiting vertragen

Een simpel en duidelijk schema van de ramen.

Hier onder heb ik een bouw schema gemaakt van het printje die dus de relais vertraagd, het maakt niet uit of je nu de geschakelde plus vervroegd of de relais vertraagd. ik vind het makkelijker om dus dit te doen. Ik heb zelf in deze print twee extra relais opgenomen om eventueel in de toekomst extra functies te kunnen schakelen (elektrisch schuifdak enz)

Gebruikte onderdelen:

-Weerstand :470m ohm

Weerstand: 1M ohm

-instelbare weerstand 100K ohm

-condensator 10 micro farat

-transisitor type NPN BC639

-3x klein relais 12V met enkel wissel contact

Hier onder dus het totaal overzicht van aansluiten.

Aansluit volgorde comfort draad vanaf de auto alarm gaat naar de comfort module, deze geeft weer twee spanningen af, eentje gaat naar de geschakelde plus (a15) en de andere via het vertragings printje naar de relais die dus de ramen sluiten. Extra Ik heb tevens de draad die gebruikt wordt van het alarm voor de start onderbreker,(dit is gewoon een klein relais met een maak contact die zodra het alarm uit geschakeld is een contact maakt tussen het contact slot en het start relais.) nu heb ik bij de auto handel hier een relais voor opgehaald met een wissel contact, zodra het alarm geactiveerd is is het relais niet bekrachtigd en maakt hij een contact met rood knipper ledje die ik naast de deur pinnen geplaatst heb, zodra het alarm gedeactiveerd is wordt het relais bekrachtigd en maakt deze een contact met een blauwe led die ik in de deur openers heb geplaatst.

hier nog een schema van de ruit bediening.

Veel succes.

En zijn er vragen dan kun je gerust contact opnemen