Ombouw van de T4

Door de vele foto's kan het laden van de pagina iets langer duren......
Na een aantal modificaties aan de originele teller heeft deze het nog een aantal weken gedaan. toen was het einde oefening voor de teller, ik heb nog een aantal andere dingen geprobeerd maar het wou niet meer.vervolgens ben ik eens gaan rond neuzen in de mogelijkheden en de kosten. bij de dealer was de prijs voor een nieuwe al €280,- op de sloop koste eentje zonder toerenteller €60,- tot dat ik bij iemand anders in de t4 had gekeken deze beste man had een t4 met ook de originele groene teller, en dit omgebouwd naar het nieuwe en moderne blauwe teller apparaat. dit wou ik ook, dus ik ben eens op Ebay.de gaan kijken, na een poosje kwam ik er eentje tegen eentje met een beetje schade maar de prijs was er dan ook naar, er was een klein hoekje uit ( op de tweede foto kun je het net zien) de prijs waar ik em voor gekocht heb was €47,- dus das niet zo veel vond ik. maar toen kwam het, inbouwen !! dit zal ik onder aan de pagina gaan uitleggen.
de oude teller al eens omgebouwd met blacklight.
De nieuwe teller van Ebay.de met een klein hoekje er uit. Na inbouwen zag je hier niets meer van terug.
Deze teller (Type nr 7DO 920 821 B) gekocht via Ebay.de met een bijpassend kabelboom en vervangende wisser hendel. En hier ben ik mee gaan stoeien.

En dit is een teller met FIS Fahrer information system deze teller heeft het artikel nr 1J0 919 991 B (dit is een teller uit een golf)

Als je deze ombouw ook wilt gaan doen heb je afhanklijk van welke teller je gaat gebruiken nodig:

-KM Teller.

-Kabelboom.

-Omlijsting. art nr: 7DO 857 237

-Wisser hendel met mfa toetsen, dit is alleen nodig als je een teller gaat inbouwen met FIS of MFA. art nr: 7DO 953 519 C

-Buiten temperatuur meter. art nr: 1JO 919 379, dit is alleen voor de teller met FIS of MFA nodig. mits je al voorzien bent van climate controle.

Vaak kun je dit soort onderdelen vinden op Ebay.deen met de zoek term t4 tacho
Nog een handige site is GTI-TDI.DE hier kun je ook een can-bus adapter kopen voor als je bus daar niet mee is uitgerust.( ik heb vernomen dat de Can-bus adapter niet meer te koop aan geboden wordt op de site, je zou dan kunnen proberen een mailtje te sturen voor info hier over) download hier de elektrische schema's het is een zip bestand, met daar in alle schema's van de t4 in pdf bestand.

Extra info

Ik heb de volgende info vergaard omtrent Can-bus. T4 bussen van af 1996 met een motormanagement hebben geen verbruiksignaal !! in de periode 1996 tot mei 1998 heeft vw computers(motormanagement) gebruikt op basis van een 8bit computer met een 64 pin's aansluiting, hier in was geen ruimte voor uitgebreide functies, in mei 1998 zijn ze 16bit computers ook met een 64 pin's aansluiting gaan gebruiken, en zijn ook de eerste tellers geleverd met de bekende blauwe verlichting, door de 16bit computers kwam er meer ruimte vrij om extra functies toe te voegen zoals dus het gemiddeld verbruik echter deze computers zijn maar gemaakt tot augustus 1998, deze computers hadden ook geen Can-bus. In augustus 1998 is vw overgestapt op de computers met een 128 pin's aansluiting op basis van 16 bit met Can-bus, tegelijkertijd werd de teller natuurlijk ook uitgerust met Can-bus. Een beknopt overzicht. t4 2.5tdi (met motormanagement) 08-1995 tot 05-1998 64pins aansluiting zonder Can-bus, tellers met groene verlichting. 05-1998 t/m 08-1998 64pins aansluiting zonder Can-bus, tellers met blauwe verlichting. 09-1998 t/m2004 128pins aansluiting met Can-bus, tellers met blauwe verlichting en Can-bus.

Inbouw uitleg

Om te beginnen is het van belang dat je weet waar je aan begint Zeker om dat dit soort acties de veiligheid op de weg kan beïnvloeden. Heb je hier geen verstand van of heb je het idee ik kom er zelf niet uit, neem dan gerust contact op.tevens is deze ombouw niet geschikt voor elk type t4.

Ik heb het volgende gedaan : Neem het stuur er af, door de centrale moer los te draaien, let op als je een airbag hebt verwijder deze alleen als je contact uit is. het is zeker verstandig om de accu even los te maken zodat je geen kortsluiting kunt maken, neem daarna de omlijsting er af door de twee schroefjes los te draaien boven in de omlijsting. vervolgens neem je de kilometerteller er uit door in de bovenste hoeken de schroefjes los te draaien en de teller voor over te kantelen, neem nu de stekker er uit die hier aan de achterzijde in zit. vervolgens maak je het bakje los voor de zekering kast, en maak de zekeringkast los uit het frame, deze zit aan weerszijden vast met een kunststof klem, als je de klemmen los hebt kun je door voorzichtig wrikken de zekeringkast voor over kantelen er uit halen. en draai deze voorzichtig om nu zie je alle stekkers zitten. in het midden aan de zijkant van de zekeringkast zit een zwart lipje deze kun je naar buiten trekken, en vervolgens kun je de stekkers los halen uit de zekeringkast.de oude kabelboom heeft maar twee stekker op de zekeringkast zitten. twee licht blauwe. nu plaats je de stekker van de nieuwe kabelboom, de blauwe stekker passen maar op een manier. tevens heeft de nieuwe kabelboom een aantal stekkertjes meer, zie ook de foto hier onder.

het aansluiten van de nieuwe kabelboom

1: Zwarte stekker aan de constante plus, (boven op de zekeringkast zit een verdeel blok)

2: witte stekker met grijs/witte draad aan de data bus

3: Roze stekker aan het deurcontact (deze zit ergens boven op de zekeringkast) Deze is voor de pieptoon die je hoort als de verlichting nog ingeschakeld is en de deur gaat open, met het contact uit.

4: Zwarte stekker 2 polig is voor de knipperlichten ( deze zwerft ergens achter de zekeringkast )

5: Zwarte stekker 2 polig met grijs/rood en grijs/zwarte draad is voor de teller verlichting

6: groene stekker 4 polig op positie X in de zekeringkast

7: blauwe stekkers U1 en U2 ook op de positie U1 en U2 in de zekering kast ( past maar op een manier)

8: Zwarte stekker 2 polig met een (1) geel/witte draad is voor de airbag of leg deze aan de massa, voor als je geen airbag hebt.

In een standaart kabelboom zitten niet de draden die naar de wisserhandel gaan voor de mfa functie, deze zou je dan nog even moeten aanleggen.

verder zit er nog een zwarte stekker met paarse draad deze is voor de buiten temperatuur, een bruine stekker deze is voor de remblok slijtage meting, de rest blijft vrij. De groene en de blauwe stekker met paarse klemmen dat wijst zich van zelf dat deze achter in de km teller gaan natuurlijk. en dan natuurlijk alles weer in bouwen, dit doe je in de omgekeerde volgorde als uit bouwen.en dan maar testen of alles werkt.

Veel succes met de ombouw.

En zijn er vragen dan kun je gerust contact opnemen