Led verlichting onder de motorkap.

Na de grote reparatie van de motor, ben ik heel scherp geworden op het controleren van alle vloestoffen en algemene dingen onder de motorkap. Om dit te vergemakkelijken wou ik graag verlichting standaart onder de kap hebben en niet telkens met naar een zaklamp hoeven te grijpen. Ik heb op eBay zelf klevende led strips gekocht en deze onder de kap geplakt op strategeische plekken. De motorkap slot en vanghaak heeft bij mijn uitvoering al één contact die een signaal afgeeft naar de centrale unit, deze schakelt een +12 van de centrale unit naar de massa via het contact wat er in het slot verwerkt zit. Nu wou ik dus zeker zijn dat er geen zwerf spanningen terug zouden gaan richting de centrale unit dus heb ik er een diode tussen gemonteerd.

Gebruikte onderdelen,

1N5391 Diode

Led strips eBay.de

En bij de locale dealer een stekker setje besteld (incl bedrading) VW art nummer voor de stekkers = 4B0 973 712 en 4B0 973 812.

Vergeet niet een zwevende zekering, deze kun je kopen bij bijna elke auto matrialen winkel.

Het schema, hier is de schakelaar aangegeven als "F266" de heeft een bruine en een bruin/rode draad. De bruine draad is een constante massa en de bruin/rode draad is een geschakelde massa richting het centrale unit. Hier heb ik dus in geknipt en een diode tussen gemonteerd.

De led strips zoals veel aangeboden worden op het internet, deze waren al voorzien van kleef strip en een goeie prijs. Ik heb zelf de "1210" strips, de keuze mag je zelf maken.

Hier zie je de diode tussen de kabel gesoldeert. Doe je zelf een lol en seal alles netjes af met krimpkous. De stekker links is de stekker die bij je rechter koplamp zit en gaat richting de centrale unit. Hier op deze fot is nog één diode aansluiting over en kan de led strip op aangesloten worden. Gezien dit nog een foto is van de test opstelling heb ik in de uiteindelijke kabelboom de tweede diode weg gelaten ( de bovenste op deze foto) want de led's zijn zelf ook al een diode ( L.E.D. = light-emitting diode.)

Hier een foto van de uiteindelijke kabelboom gemaakt van alle onderdelen, stekkers met kabels en diode er binnenin in verwerkt. Deze kabel is eenvoudig tussen de bestaande stekkers te monteren achter de rechter koplamp. De draad die er uitsteekt is dus een geschakelde massa. De plus heb ik rechtstreeks bij de accu weg gehaald, en met een zwevende zekering van 2amp aangesloten.

Het resultaat bij nacht, ik ben er zeer tevreden over en ongeacht wanneer ik de kap open er is altijd voldoende licht om een controle te doen.

En zijn er vragen dan kun je gerust contact opnemen