Vastgelopen motor

22-12-2014 @ 199748km

Na heerlijk de kerstboodschappen te hebben gedaan in het dorp, en nog even heerlijk de standkachel z'n werk te hebben laten doen stappen we in de auto onderweg naar huis. Tot ongeveer 200 mtr vanaf de parkeerplaats ging het goed, een hard klap als of je tegen een boom aan rijd was te horen (ook door mensen in huis bleek later) en toen was het stil...... dodelijk stil. Dus laat ik de auto uitrollen naar een plek waar ik deze veilig kon parkeren, mijn gevoel zij direct al dat er iets ernstigs aan de hand was. Na de auto stil te hebben gezet een kijkje nemen onder de motorkap, hier was niets te zien tot ik een kijkje nam onder de auto hier gutste de motor olie zo het blok uit. Op dat moment lopen er allerlij emoties door je hoofd en ik moest ook heel erg mijn best doen om niet een beste schop te geven tegen de auto. Mijn eerste reactie was dus ook er heerlijk bij weg te lopen na de dichts bijzijnde dierenwinkel om een zak grit te kopen, onderweg maar een taxi gebeld om mij op te pikken en bij terugkomst de zak met kattengrit onder de auto leeg gegooid. Mijn plan was om na de drukte in het dorp later op de avond mijn auto daar weg te slepen.

Later op de avond de wagen weggesleept en bij thuiskomst gelijk geprobeerd te kijken wat nou het probleem was met de motor.

Op deze foto is het niet heel erg duidelijk te zien, maar liggend in de sneeuw kon ik zelf al zien dat er scheur in zowel carterpan als in het onderblok zat. Daar kon ik zelf al redelijk inschatten dat het onderblok van de motor einde oefening was.

17-01-2015

Eerst even het carter er onderweg gesloopt en kijken wat er scheelt en of mijn vermoeden klopt.

Duidelijk te zien dat er een drijfstang kapot gelopen is en dat dit geweld zich een weg naar buiten heeft gebaand.

19-01-2015

Na veel uitrekenen en overwegen en een leuke meevaller te hebben gevonden toch besloten om de Multivan een nieuw leven te gunnen, al blijft dit wel de meest ideale auto voor mijn gezin. Gezien de laatste tijd er al meer dan voldoende kosten waren aan de Multivan werden ook bij de mogelijkheden wat minder om dit financieel te dragen, en geluk zit in kleine hoekjes en je moet je best doen om hier en daar geluk te vinden, dus heb ik een motor gevonden voor een goeie prijs met 95000km op de klok en een jaaar garantie. Dus werdt het tijd om de oude motor uit de auto te halen en de auto voor te bereiden op de nieuwe motor.

En hier gaan we weer, het wordt al bijna een routine om de voorkant in service stand te zetten. Dit keer halen we de hele voorkant er voor weg puur om ruimte te maken.

Dit maakt lekker ruimte om aan de motor te werken.

Even een foto voor latere info, om te kunnen zien of we nou wel blind de gloeipitten kunnen wisselen of niet.

De deksel er af om te kijken of er door dit motor geweld geen schade is ontstaan aan de cilinderkop met alle onderdelen, en of er niet hier een oorzaak te vinden is.

De cilinderkop er ook maar af gehaald en ook hier onder inspecteren of er schade is, de cilinderkop is gelukkig nog heel. Alleen niet gecontroleerd of deze vlak is, deze kop heeft nog geen 3000km gedraait.

Nu de voorbouw en kop er af zijn heerlijk ruimte om alle onderdelen van de motor er af te halen, dynamo, airco pomp, stuurbekrachtiging, motor steun en startmotor.

En hier mist een belangrijk onderdeel. wel lekker ruimte om een beetje te poetsen, jammer dat het zo verekte koud is in de garage -4.

Duidelijk te zien dat er een groot gat is geslagen in het onderblok, gelukkig heeft de turbo en cilinderkop geen schade opgelopen hierdoor.

Het donor orgaan in de kruiwagen naar binnen rollen. Deze AXE motor heeft 95000km gelopen en van de verkoper uit een jaar garantie mee.

De nieuwe motor goed controleren en schoonmaken voor dat deze de multivan in gaat en alvast het vliegwiel en koppeling overzetten.

Motor code en nummer voor latere informatie.

Koppeling huis nog even stof vrij en schoon maken voor dat de boel weer dicht gaat, ook gelijk de drukgroep nog even controleren.

Het was even veel en onorthodox pielen maar na veel stellen en hijsen(en zweten ondanks min temperaturen) zit de nieuwe motor er toch in.

Bij het inelkaar zetten van de motor en auto heb ik nog twee keer de tijd genomen om een foto te nemen, echter zo wazig dat ze niet de moeite waren om hier te plaatsen. De lens dampte continue op door de kou :-)

Nadat de gehele auto weer in elkaar zat en de leidingen vol zaten met diesel, heb ik de auto gestart. De motor sloeg mooi aan echter voor korte duur, deze storing kwam in het geheugen naar boven.

Dus kon de hele bumper weer in service stand gezet worden om de kabelboom te inspecteren. Ik hoor veel verhalen dat deze het beste elke keer vervangen kan worden, deze kabelboom (070 971 033) kost ongeveer €82 ex BTW maar kan naar zeggen van de dealer een 15 keer gebruikt worden, en ik vervang ook niet telkens de verstuivers toch ! Dus gewoon schoonmaken en hergebruiken.

Echter bleek al snel dat er vier stekkers echt los zaten, en na het vast zetten de motor aangeslingerd en open deksel gekeken wat het probleem was. Al snel viel mij op det de verstuivers los in de cilinderkop konden bewegen, althans voldoende om trillingen te veroorzaken die de stekkers deden los trillen.

De oorzaak was een te lange bout in de verstuiver klem, deze zat vast op de bodum van het gat waardoor er dus wel de voorgeschreven toqr opgezet kon worden maar was uiteindelijk niet voldoende om de verstuiver goed stevig op z'n plek te kunnen houden waardoor de stekker los kwam te zitten en de motor niet wou draaien. De oplossing was eigenlijk vrij eenvoudig, de dag er op een bericht aan mijn dealer gestuurd om hem op de hoogte te stellen dat ik te lange bouten had gekregen en gebruikt. Wellicht dat er weer eens een update was geweest binnen de VW firma etc. Ik heb daarop een keurig een excuus van hen mogen ontvangen, ze hadden de verkeerde boutjes geleverd.

Na de aangepaste bouten te hebben gemonteerd en nog eens de motor te hebben getest was het tijd voor een test rit. Het was een rustige maar heerlijke rit van eerst 10km midden in de nacht met ijssel op de weg maar dat mocht de pret niet drukken.

Volgende stap zal het inspecteren van het onderblok zijn en de mogelijke oorzaak achterhalen om les van te leren. Er zijn ondertussen wel wat vermoedens die kun je hier volgen Weetjewel.nl

Mochten er vragen zijn over dit onderwerp dan hoor ik deze wel, nogmaals ik ben geen auto monteur en ook geen wonder kid. Maar mocht ik van dienst kunnen zijn....

Voor technische achtergrond info Zip file

variety counters
Free Stats