Nieuwe nokkenassen en klep stoters.

Nadat ik in jul 2014 een ree aangereden had met mijn T5, dacht ik de passat van stal te halen. Echter bleek dat deze niet wou starten/aanslaan, en na lang proberen en doen ben ik de deksels er maar eens af gaan halen. Daarbij kwam ik er achter dat er een paar klepstoters gebroken waren.

Op de foto is (rechts onderaan) te zien dat er delen gebroken zijn van de klep stoters, deze onderdelen heb ik uit het carter en de olie gevist. De reden waarom deze onderdelen gebroken waren is een beetje gokken, ik denk zelf omdat de auto bijna een jaar lan heeft stil gestaan in de garage met oude olie dat de kleppen stoef liepen maar goed. Na dat ik ondekt had dat de stoters defect waren heb ik de auto eerst even gelaten voor wat het was en de T5 eerst klaar gemaakt, het gehel front vervangen en een nieuwe bumper.

Na goed twee maand het defect aan de passat te hebben ontdekt en ondertussen alle onderdelen te hebben ontvangen maar eens aan de slag gegaan.

Bij het demonteren van de oude nokkenassen en alle andere aanhang kwam ik nog een bijna los zittende klep veer tegen, gezien ik dus niet de cilinderkop er af ging halen om de klep tegen te houden heb ik het er maar op gegokt dat deze bleef zitten, met een ringsleutel drukkend op de veerschotel kun ik de veer voldoende indrukken om de klem weer op zn plek te drukken.

Alle oude onderdelen er uit en nu de nieuwe onderdelen er weer in zetten

Ook gelijk de carterpan even goed schoon geschrobt

Op het Audi forum heb ik ook veel info kunnen vinden en gebruikt. De meeste procedures van VW heb ik hier in een zip file gestopt.

En zijn er vragen dan kun je gerust contact opnemen