Cilinderkop verbussen.

14-05-2013 @ 164886Km

Na een poos te hebben gereden met start problemen is uiteindelijk toch een moment gekomen dat het over was. Vlak voor vertrek even de multivan uit de garage gereden en deze een beetje warm laten draaien, ik had al een paar dagen last van uitlaatgassen in de auto, en wist dus dat het uitlaatspruitstuk defect was. Ik rijdt met de auto de oprit af en trek rustig op om richting mijn werk te gaan, maar tot mijn verbazing kon ik in de spiegel mijn huis niet eens meer zien, zoveel rook ontwikkeling was er achter de auto. Ik dacht nog heel even dat het wel over zou gaan, en heb tot het einde van de straat gereden, alles nog heel rustig. Maar de rook bleef, en was echt verscrikkelijk, vervolgens de auto maar weer achter het huis gezet, en de kap los gegooid. Onder de kap was zelfs na stilstand nog steeds rook ontwikkeling, dus was bang voor brand en heb de tuinslang er in gezet.

Eerst maar in de passat naar mijn werk gereden, en aan het eind van de dag de multivan kort gestart en in de garage gereden. Hier ben ik maar gaan demonteren om te ontdekken wat er allemaal mis is met de motor. In de volgende foto's kun je zien wat er allemaal mankeert aan de auto.

Een aantal kinderziektes dan wel mankementen zijn bekend bij dit model van Volkswagen, en deze auto's staan er bekend om.

Een lijst van bekende problemen,

Uitlaatspruitstuk dat scheurt.

Verstuivers die los komen te zitten in de cilinderkop.

Rechter aandrijfas, die zich zelf opvreet.

Voordat het uitlaatspruitstuk er uit kan moet eerst de turbo aan de kant. Ook deze gelijk controleren of deze nog voldoet om terug te bouwen in de auto. Radiaal zat hier nog al wat speling in. De grens is 0,2mm en gezien de turbine al bijna de wanden raakt, is het verstandig om deze turbo te verwisselen met een nieuwe.

Vervolgens het uitlaatspruitstuk verwijderd. Hier op de werkbank kun je nu duidelijk zien datdeze gescheurd is. één van de bekende voorkomende problemen bij deze motoren.

Nu het uitlaatspruitstuk er uit is kon ik gelijk op de achterkant van het blok een kijkje nemen.

Tot mijn verbazing ontdek ik dat er één uitlaat poort erg nat is, olie of diesel durf ik niet geheel te zeggen. Mijn vermoeden is toch dat de cilinderkop verwisseld moet worden door ingesleten verstuivers, en als de kop er af is komt ook een eventueel probleem dan wel aan het licht.

Na demontage van de bumper en vele andere kleine onderdelen, moest de draagbalk met radiator,intercooler en dergelijke in de zogenaamde service stand gezet worden. Dit is bedoeld om meer ruimte te maken voor werkzaamheden aan de voorzeide van het motorblok. Hier voor zijn bestaande setjes te koop op het internet, ik heb deze echter zelf gemaakt ( iets langer dan de orginele, ik heb grotere handen) Deze tool's bestaat uit een stuk M8 draadeind met een buisje erover en aan het eind een ring met moer. Totaal heb je er vier van nodig.

Ik vond zelf de bovenkant erg instabiel, en heb hier stukjes aluminium op maat tussen gemaakt.

Zo dit creëert lekker ruimte om te werken. Op deze foto is het inlaatspruitstuk ook al verwijderd.

Hier de cilinderkop deksel verwijderd, en rustig een kijkje nemen hoe alles inelkaar zit.

En in een volgende stap de tuimelaars met tuimel assen en de PDE verstuivers gedemonteerd. Alles met veel beleid, De bouten van de assen telkens één voor één een halve slag los draaien om rustig de spanning te ontnemen.

Op deze foto zie je (bij de pijl) duidelijk de ingesleten rand waar de PDE (Pumpe Düse Einspritzung) heeft gezeten.

Op deze foto kun je duidelijk de slijtage vlakken zien op het PDE element, de afdichting is mede met een rubber O ring en ook deze is beschadigt. Alle 5 verstuiver vertonen dezelfde slijtage.

21-05-2013

Vandaag weer verder gegaan met het demonteren van de cilinderkop.

Hier dus de cilinderkop verwijderd, opzich valt het allemaal best mee. Neem de tijd om dit soort dingen te doen.

Hier de cilinderkop op de werkbank liggen, nog erg vies van motor olie en ander vuil. vooraan zie je de temperatuur sensor van de koelvloeistof in de cilinderkop. Deze vertoonde al wat beschadigingen aan de ommanteling, dus wordt deze ook uitgewisseld, om latere storing te voorkomen.

Hier zijn alle onderdelen op de kleppen na verwijderd van de cilinderkop, ook de kop schoongemaakt met een kwast en een pot benzine. Gelijk alle aanslag verwijderd met een 3M™ Scotch-Brite™ doekje. Gelukkig verder geen scheurtjes of dergelijke kunnen vinden.

Als blijkt dat alles goed is aan de cilinderkop, dan gaat deze naar een revisie bedrijf om stalen bussen te plaatsen voor de verstuivers, hier zijn voor en tegens over. De stalen bussen slijten dan wel niet in, maar ze hebben wel een verschil in uitzetting's coëfficiënt en de gedachte is dat de stalen bussen los kunnen gaan zitten. Tja het is een afweging die gemaakt moet worden.

Alles op volgorde weg leggen maakt het overzichtelijke om straks alles weer te monteren. Nokkenas, lagerschalen, hydraulische klep stoters en dergelijke zijn verder nog onbeschadigd. Toch uit voorzorg een aantal onderdelen vervangen.

De verstuivers, weg gelegd in een bakje met diesel, dit om uitdrogen te voorkomen. Aangezien ik verder geen informatie kan vinden over afkeur mbt tot de maatvoering, ga ik de verstuivers laten controleren en danwel reviseren.

22-05-2013

Vandaag maar even een tool gemaakt om de kleppen te kunnen trekken. Een oud stukje buis van een gazelle fiets frame.

Met behulp van een plankje om de cilinderkop te beschermen, en een lijmtang en het tooltje om de veren te comprimeren. Vervolgens met een magneetje de klemmtjes er uit vissen.

Hier de kleppen netjes uitgestald op volgorde, duidelijk te zien de aanslag, die veroorzaakt wordt door de EGR.

Na de gehele cilinderkop goed schoon te hebben gemaakt met de stoom cleaner en gedroogd met lucht netjes ingepakt voor transport.

Tijdens het wachten verveel ik me al snel weer, en ik had nog een spuitbus met LA5W verf op de plank staan dus.

28-05-2013

Vandaag de cilinderkop weer terug gekregen van Motoren revisie Valkenswaard, en moet zeggen dat het er netjes uit ziet.

De cilinderkop eerst goed schoon gemaakt, om er zeker van te zijn dat er geen spaanders en machine olie restanten meer zijn. En vervolgens maar begonnen met het opbouwen van de cilinderkop. De klep seals zijn vrij simpel te plaatsen, eerst de klep door de geleider heen schuiven, bescherm hulsje er op ( die krijg je bij aanschaf nieuwe seals) en vevolgens met een buisje 3/8" even goed aandrukken. Ik heb hier een stukje koperbuis voor gebruikt, en goed afgebraamt.

Vervolgens de veren en schotels over de veren en deze weer comprimeren met het eerder gemaakte tooltje, de oude fietsen makers herkennen de volgende foto vast wel, maar met een drup lager vet blijft het halve busje goed zitten op de schroevendraaier en plaats je deze zo op de klepsteel.

Op de volgende twee foto's de resterende onderdelen weer monteren, alles met een drup motor olie monteren in mijn geval 0W30 olie.

Aangezien ik voor de zekerheid toch nieuwe O ringen en heat shield ringen wil plaatsen op de verstuiver, moet ik wachten tot ze bezorgd worden. In de tussen tijd de cilinderkop zo ver mogelijk voorbereid om de verstuivers te plaatsen en af te stellen. Alle afstel en torq waardes staan in de zip file op deze pagina.

De turbo en uitlaatspruitstuk zijn ondertussen ook geregeld en komen als het allemaal mee zit vrijdag binnen. In de tussen tijd maar weer een beetje poetsen en pielen.

29-05-2013

Toch maar besloten om O ringen bij de dealer op te halen. En vervolgens op de verstuivers gezet, de ringen komt vrij nouw bij de vertuivers en ik niet wist wat er met de vorige ringen gebeurd is wou ik zelf het risico niet nemen om een paar tientjes te besparen. De volgorde van de ringen zoals op de afbeelding.

Vervolgens de verstuivers monteren in de cilinderkop. Alle voorwaarden staan vermeld in de zip file.

Nokkenas monteren en de verstuivers afstellen, zelf een stuk metaal gemaakt voor de magneet voet. De hele cilinderkop is van aluminium.

Alle resterende onderdelen weer opbouwen, diesel leiding, gloeispiraal kabel boom, verstuiverkabelboom en al vast het uitlaatspruitstuk er los aan zetten, deze is lastig te bereiken achterop de motor.

Het onderblok nog een keer schoonmaken en controleren, en de nieuwe kop pakking plaatsen.

Cilinderkop plaatsen en volgens procedure op spanning zetten, bij de nieuwe pakking zat de juiste instructies (volgens VW procedure) dus kon deze er fijn bij leggen. Maak het je zelf makkelijk en schrijf de volgorde op de cilinderkop, je kunt het maar één keer goed doen.

Vervolgens alles weer terug bouwen en afstellen. Op deze foto is alles weer gemonteerd op de turbo na. Hoop dat deze snel bezorgd wordt.

01-06-2013

Vandaag de turbo ontvangen met DHL, en gelijk deze gemonteerd. Beetje lastig om de uitlaat op de turbo te krijgen alleen dus heb daar even de hulp van mijn zoon bij gehad. Na alles nog eens gecontroleerd te hebben, de motor gestart. Starten ging even moeizaam, er zat tenslotte geen drup diesel in de leidingen, maar vervolgens loopt de motor weer.

Nu is het zaak om de motor met veel nieuwe onderdelen rustig in te werken, en met regelmaat alle vloeistoffen in de gaten houden. Hopende op weer vele veilige kilometers.

Tot zover het kosten plaatje voor de reparatie aan de AXE motor.

Mochten er vragen zijn over dit onderwerp dan hoor ik deze wel, nogmaals ik ben geen auto monteur en ook geen wonder kid. Maar mocht ik van dienst kunnen zijn.... Tevens staat er veel informatie op Weetjewel.nl

Voor technische achtergrond info Zip file

variety counters
Free Stats